Till toppen
De 3 stegen är Välj tabell, Välj variabler och Visa tabell. Du är nu på steget Välj variabel

11bh -- Olyckor och personskador i vägtrafiken, 1931-2023*

Välj variabler

Ja
2024-08-20
Döda i vägtrafikolyckor:
Antal
Skadade i vägtrafikolyckor (inkl. allvarligt skadade):
Antal
Allvarligt skadade i vägtrafikolyckor:
Antal
Andra allvarligt skadade, olyckan har inte kommit till polisens kännedom:
Antal
Alla allvarligt skadade i vägtrafikolyckor baserat på HILMO:
Antal
Döda och alla allvarligt skadade i vägtrafik baserat på HILMO, totalt:
Antal
Självmord genom kollision med motorfordon (dödsorsaksstatistiken):
Antal
Självmord i vägtrafikolyckor:
Antal
Andelen som begått självmord av dem som dött i vägtrafikolyckor (%):
%
Döda i vägtrafikolyckor (utan självmord):
Antal
Döda i vägtrafikolyckor i tätort:
Antal
Skadade i vägtrafikolyckor i tätort (inkl. allvarligt skadade):
Antal
Allvarligt skadade i vägtrafikolyckor i tätort:
Antal
Vägtrafikolyckor som lett till dödsfall:
Antal
Vägtrafikolyckor där personer skadat sig (inkl. allvarliga skador):
Antal
Vägtrafikolyckor som lett till allvarliga personskador:
Antal
Vägtrafikolyckor som lett till personskada:
Antal
Vägtrafikolyckor som kommit till polisens kännedom:
Antal
TFC, Olyckor som ersatts från trafikförsäkringen:
Antal
TFC, Vägtrafikolyckor som lett till personskada och som ersatts från trafikförsäkringen:
Antal
TFC, Vägtrafikolyckor som lett till egendomsskada och som ersatts från trafikförsäkringen:
Antal
OTI, Vägtrafikolyckor med dödlig utgång, exkl. olyckor p.g.a. sjukdomsattacker:
Antal
OTI, Olycksfall p.g.a. sjukdomsattacker med dödlig utgång i vägtrafiken:
Antal
OTI, Terrängtrafikolyckor med dödlig utgång, exkl. olyckor p.g.a. sjukdomsattacker:
Antal
THL, Vårdperioder på vårdavdelning vid landtransportolyckor:
Antal
THL, Vårdperioder på vårdavdelning vid transportolyckor med fotgängare:
Antal
THL, Vårdperioder på vårdavdelning vid trafikolycka med cyklist.:
Antal
THL, Vårdperioder på vårdavdelning vid andra landtransportolyckor:
Antal
SRVA, Viltolyckor:
Antal
PRONTO, Vägtrafikolyckor:
Antal
PRONTO, Döda i vägtrafikolyckor:
Antal
PRONTO, Allvarligt skadade i vägtrafikolyckor:
Antal
PRONTO, Lindrigt skadade i vägtrafikolyckor:
Antal
PRONTO, Döda och allvarligt skadade i vägtrafikolyckor:
Antal
Dödsvållande i samband med rattfylleri (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel):
Antal
Dödsvållande i samband med trafikbrott (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel):
Antal
Vållande av personskada i samband med rattfylleri (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel):
Antal
Vållande av personskada i samband med trafikbrott (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel):
Antal
Dödsvållande eller vållande av personskada i samband med trafikbrott (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel):
Antal
2024-09-19
2020-12-06
Statistikcentralen, statistik över vägtrafikolyckor
001_11bh_2023
Nu har du hamnat på en sida där du ska välja variabler och värden för dessa.
Obligatoriskt
Sökfält för att markera värden i listan. Exempel på värden du kan söka: Döda i vägtrafikolyckor , Skadade i vägtrafikolyckor (inkl. allvarligt skadade) , Allvarligt skadade i vägtrafikolyckor ,

Valda 1 Totalt 39

Obligatoriskt
Sökfält för att markera värden i listan. Exempel på värden du kan söka: 1931 , 1932 , 1933 ,

Valda 1 Totalt 93

Antal valda celler är:
(maximalt tillåtna antal är 300 000)

Presentation på skärmen är begränsad till 1 000 rader och 30 kolumner

Antal valda celler överstiger tillåtna 300 000
Dokumentation för statistiken . uppgift saknas
. uppgift saknas
Statistik över allvarligt skadade har förts från och med år 2014 och statistiken beräknas två år efter utgången av statistikåret.
Läs mer i databastjänsten: https://tieliikenneonnettomuudet.stat.fi/PXWeb/pxweb/sv/Tieliikenneonnettomuudet
Viltolyckor: https://pxdata.stat.fi/PXWeb/pxweb/sv/Kokeelliset_tilastot/Kokeelliset_tilastot__riista/

År

* preliminär uppgift

Uppgifter

Döda i vägtrafikolyckor

Personer som avlidit inom 30 dygn till följd av en vägtrafikolycka som kommit till polisens kännedom, exklusive de som avlidit i en sjukdomsattack.

Skadade i vägtrafikolyckor (inkl. allvarligt skadade)

Personer som inte avlidit (inom 30 dygn efter en olycka), men som i en vägtrafikolycka som kommit till polisens kännedom fått sådana skador som kräver vård eller observation på sjukhus, vård hemma (sjukledighet) eller operativ behandling, t.ex. stygn. Om en person fått blåmärken, skråmor eller annat liknande som inte kräver behandling enligt det ovan nämnda anses personen inte vara skadad.

Allvarligt skadade i vägtrafikolyckor

Personer som inte avlidit (inom 30 dygn efter en olycka), men som i en vägtrafikolycka som kommit till polisens kännedom fått sådana skador som kräver vård eller observation på vårdinrättning, och som uppsökt vård inom sex dygn från olyckan och fått en eller flera skador som klassificeras som allvarliga enligt AIS-klassificeringen (AAAM, Association for the Advancement of Automotive Medicine).

Andra allvarligt skadade, olyckan har inte kommit till polisens kännedom

Allvarligt skadade i vägtrafikolyckor enligt vårdanmälningsregistret (HILMO) av Institutet för hälsa och välfärd (THL), utan koppling till de vägtrafikolyckor som kommit till polisens kännedom.
För varje person har man beaktat det första vårdbesöket eller den första vårdperioden som hänför sig till en trafikolycka och då personen uppsökt vård på grund av akut vårdbehov, utan bokad tid eller separat överenskommelse. Skadans allvarlighetsgrad har fastställts på basis av den diagnos som gjorts under vårdbesöket eller vårdperioden.

Alla allvarligt skadade i vägtrafikolyckor baserat på HILMO

Allvarligt skadade i trafikolyckor enligt vårdanmälningsregistret (HILMO) av Institutet för hälsa och välfärd (THL). Inkluderar både fall med och fall utan koppling till de vägtrafikolyckor som kommit till polisens kännedom. När det gäller fall utan koppling kan uppgifterna även omfatta allvarliga skador som inträffat i ett område utanför trafikområdet.

Döda och alla allvarligt skadade i vägtrafik baserat på HILMO, totalt

Döda i trafikolyckor som kommit till polisens kännedom och alla allvarligt skadade baserat på Hilmo (även de olyckor som inte kommit till polisens kännedom).

Självmord genom kollision med motorfordon (dödsorsaksstatistiken)

Självmord genom trafikolyckor ingår i antalet döda i statistik över vägtrafikolyckor. Här är de fall där den underliggande dödsorsaken är X82 Självmord genom kollision med motorfordon. Källa: Statistikcentralen, dödsorsaker.

Självmord i vägtrafikolyckor

Självmord som ingår i statistiken över vägtrafikolyckor. X81 = Självmord genom att hoppa eller lägga sig framför föremål i rörelse. X82 = Självmord genom att som motorfordonsförare orsaka en kollision.

Döda i vägtrafikolyckor (utan självmord)

Antalet döda i vägtrafikolyckor enligt internationella anvisningar. Omfattar inte självmord, sjukdomsanfall eller terrängtrafik. Omfattar alla dödsfall till följd av olyckor som kommit till polisens kännedom, där åtminstone ett fortskaffningsmedel i rörelse var inblandat och som skedde i ett område avsett för allmän trafik eller i ett område som allmänt används för trafik. Som delaktiga fordon räknas utöver de fordon som definieras i vägtrafiklagen också fordon utan motor, spårvagnar samt tåg vid plankorsningsolyckor. Då en fotgängare faller omkull är det inte fråga om en trafikolycka, men däremot räknas omkullkörning med cykel (= fordon) som en trafikolycka.

Döda i vägtrafikolyckor i tätort

Personer som avlidit inom 30 dygn till följd av en vägtrafikolycka som kommit till polisens kännedom, exklusive de som avlidit i en sjukdomsattack. Olyckan inträffade i tätort.

Skadade i vägtrafikolyckor i tätort (inkl. allvarligt skadade)

Personer som inte avlidit (inom 30 dygn efter en olycka), men som i en vägtrafikolycka som kommit till polisens kännedom fått sådana skador som kräver vård eller observation på sjukhus, vård hemma (sjukledighet) eller operativ behandling, t.ex. stygn. Om en person fått blåmärken, skråmor eller annat liknande som inte kräver behandling enligt det ovan nämnda anses personen inte vara skadad. Olyckan inträffade i tätort.

Allvarligt skadade i vägtrafikolyckor i tätort

Personer som inte avlidit (inom 30 dygn efter en olycka), men som i en vägtrafikolycka som kommit till polisens kännedom fått sådana skador som kräver vård eller observation på vårdinrättning, och som har uppsökt vård inom sex dygn från olyckan och fått en eller flera skador som klassificeras som allvarliga enligt AIS-klassificeringen (AAAM, Association for the Advancement of Automotive Medicine). Olyckan inträffade i tätort.

Vägtrafikolyckor som lett till dödsfall

Vägtrafikolyckor som lett till dödsfall och kommit till polisens kännedom.

Vägtrafikolyckor där personer skadat sig (inkl. allvarliga skador)

Vägtrafikolyckor där personer skadat sig och som kommit till polisens kännedom. Inkluderar inte olyckor som lett till dödsfall.

Vägtrafikolyckor som lett till allvarliga personskador

Vägtrafikolyckor som lett till allvarliga personskador och kommit till polisens kännedom. Inkluderar inte olyckor som lett till dödsfall. Information om hur allvarlig skadan är får man med hjälp av Institutet för hälsa och välfärds (THL) vårdanmälningsregister för den specialiserade sjukvården och primärvårdens öppenvård och en omvandlingstabell som The Association for the Advancement of Automotive Medicine har licensierat till EU-länderna.

Vägtrafikolyckor som lett till personskada

Vägtrafikolyckor som lett till dödsfall eller personskada och kommit till polisens kännedom.

Vägtrafikolyckor som kommit till polisens kännedom

Vägtrafikolyckor som gett upphov till person- eller egendomsskada och kommit till polisens kännedom.

TFC, Olyckor som ersatts från trafikförsäkringen

Olyckor för vilka ersättning för personskada eller ersättning för egendomsskada betalats. Siffran för det senaste antecknade året är en prognos enligt trafikförsäkringens riskundersökning. Det slutliga antalet skador är en uppgift som efter statistikåret uppdateras med de skador som ackumulerats under statistikåret. Källa: Trafikförsäkringscentralen.

TFC, Vägtrafikolyckor som lett till personskada och som ersatts från trafikförsäkringen

Antalet olyckor som lett till personskada är skador för vilka ersättning för personskada betalats. Siffran för det senaste antecknade året är en prognos enligt trafikförsäkringens riskundersökning.Det slutliga antalet skador är en uppgift som efter statistikåret uppdateras med de skador som ackumulerats under statistikåret. Källa: Trafikförsäkringscentralen.

TFC, Vägtrafikolyckor som lett till egendomsskada och som ersatts från trafikförsäkringen

Antalet olyckor som lett till egendomsskada är skador för vilka ersättning för egendomsskada betalats, men ingen ersättning för personskada. Siffran för det senaste antecknade året är en prognos enligt trafikförsäkringens riskundersökning. Det slutliga antalet skador är en uppgift som efter statistikåret uppdaterats med de skador som ackumulerats under statistikåret. Källa: Trafikförsäkringscentralen.

OTI, Vägtrafikolyckor med dödlig utgång, exkl. olyckor p.g.a. sjukdomsattacker

Vägtrafikolyckor som haft dödlig utgång och undersökts av undersökningskommissioner, exkl. olyckor p.g.a. sjukdomsattacker. Omfattar både motorfordonsolyckor med dödlig utgång och olyckor med dödlig utgång bland fotgängare och cyklister. Källa: Institutet för olycksinformation (OTI).

OTI, Olycksfall p.g.a. sjukdomsattacker med dödlig utgång i vägtrafiken

Olycksfall p.g.a. sjukdomsattacker som haft dödlig utgång i vägtrafiken och som undersöks av undersökningskommissioner. Omfattar både motorfordonsolyckor med dödlig utgång och olyckor med dödlig utgång bland fotgängare och cyklister. Källa: Institutet för olycksinformation (OTI).

OTI, Terrängtrafikolyckor med dödlig utgång, exkl. olyckor p.g.a. sjukdomsattacker

Terrängtrafikolyckor som haft dödlig utgång undersökts av undersökningskommissioner, exkl. olyckor p.g.a. sjukdomsattacker. Omfattar både motorfordonsolyckor med dödlig utgång och olyckor med dödlig utgång bland fotgängare och cyklister. Källa: Institutet för olycksinformation (OTI).

THL, Vårdperioder på vårdavdelning vid landtransportolyckor

Olyckor där den yttre orsaken enligt ICD-10-klassificeringen är landtransport. Inkluderar från och med 2017 enbart vårdperioder på vårdavdelning, men inte dagkirurgi. Källa: Källa: Institutet för hälsa och välfärd (THL), Statistisk årsbok om social- och hälsovården.

THL, Vårdperioder på vårdavdelning vid transportolyckor med fotgängare

Olyckor där den yttre orsaken enligt ICD-10-klassificeringen är fotgängarens transportolyckor. Inkluderar från och med 2017 enbart vårdperioder på vårdavdelning, men inte dagkirurgi. Källa: Källa: Institutet för hälsa och välfärd (THL), Statistisk årsbok om social- och hälsovården.

THL, Vårdperioder på vårdavdelning vid trafikolycka med cyklist.

Olyckor där den yttre orsaken enligt ICD-10-klassificeringen är trafikolycka med cyklist. Inkluderar från och med 2017 enbart vårdperioder på vårdavdelning, men inte dagkirurgi. Källa: Källa: Institutet för hälsa och välfärd (THL), Statistisk årsbok om social- och hälsovården.

THL, Vårdperioder på vårdavdelning vid andra landtransportolyckor

Olyckor där den yttre orsaken enligt ICD-10-klassificeringen är annan landtransportolycka. Inkluderar från och med 2017 enbart vårdperioder på vårdavdelning, men inte dagkirurgi. Källa: Källa: Institutet för hälsa och välfärd (THL), Statistisk årsbok om social- och hälsovården.

SRVA, Viltolyckor

Som källa har man använt Statistikcentralens experimentella statistik baserad på de uppgifter om viltolyckor som Finlands viltcentral sammanställer utgående från storviltsassistans (SRVA). Materialet är avgränsat till djurarterna älg, vitsvanshjort, dovhjort, skogsren, rådjur och vildsvin. Uppgifterna gäller Fastlandsfinland.

PRONTO, Vägtrafikolyckor

Antalet primära och sekundära vägtrafikolyckor och plankorsningsolyckor registrerade av räddningsväsendet. Källa: Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik PRONTO.

PRONTO, Döda i vägtrafikolyckor

Antalet döda i primära och sekundära vägtrafikolyckor och plankorsningsolyckor registrerade av räddningsväsendet. Källa: Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik PRONTO.

PRONTO, Allvarligt skadade i vägtrafikolyckor

Antalet allvarligt skadade i primära och sekundära vägtrafikolyckor och plankorsningsolyckor registrerade av räddningsväsendet. Källa: Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik PRONTO.

PRONTO, Lindrigt skadade i vägtrafikolyckor

Antalet lindrigt skadade i primära och sekundära vägtrafikolyckor och plankorsningsolyckor registrerade av räddningsväsendet. Källa: Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik PRONTO.

PRONTO, Döda och allvarligt skadade i vägtrafikolyckor

Antalet döda och allvarligt skadade totalt i primära och sekundära vägtrafikolyckor och plankorsningsolyckor registrerade av räddningsväsendet. Källa: Räddningsväsendets resurs- och olycksstatistik PRONTO.

Dödsvållande i samband med rattfylleri (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel)

1206a2 Dödsvållande i samband med rattfylleri (brott som kommit till myndigheternas kännedom).
Ärende som registrerats som brott i datasystemet för polisärenden. Brottet har kunnat komma till polisens, tullens eller gränsbevakningsväsendets kännedom antingen genom anmälan eller i samband med en annan utredning. Brottet statistikförs för det år som det kommer till myndigheternas kännedom. Med ett brott avses en gärning för vilken lagstiftningen föreskriver ett straff. Polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har i uppgift att utreda brottet, göra en förundersökning och överlämna det uppklarade brottet till åklagaren för åtalsprövning. I lindrigare fall kan man avstå från att överlämna ärendet till åklagaren, på de grunder som anges i lagstiftningen. Den statistiska enheten är brott. Om flera personer har genomfört samma brott tillsammans, anges som antalet brott ett. Om flera likadana brott begås under ett och samma tillfälle, kan dessa registreras som flera brott. Ett brott statistikförs enligt gärningsort. Ett brott har även kunnat ske utomlands och då registreras en polisanmälan om polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har behörighet i ärendet och brottet har begåtts av eller riktar sig mot en finsk medborgare, en i Finland varaktigt bosatt person eller en finsk juridisk person.
Källa: Statistikcentralen, brott och tvångsmedel

Dödsvållande i samband med trafikbrott (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel)

1206a3 Dödsvållande i samband med trafikbrott (brott som kommit till myndigheternas kännedom).
Ärende som registrerats som brott i datasystemet för polisärenden. Brottet har kunnat komma till polisens, tullens eller gränsbevakningsväsendets kännedom antingen genom anmälan eller i samband med en annan utredning. Brottet statistikförs för det år som det kommer till myndigheternas kännedom. Med ett brott avses en gärning för vilken lagstiftningen föreskriver ett straff. Polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har i uppgift att utreda brottet, göra en förundersökning och överlämna det uppklarade brottet till åklagaren för åtalsprövning. I lindrigare fall kan man avstå från att överlämna ärendet till åklagaren, på de grunder som anges i lagstiftningen. Den statistiska enheten är brott. Om flera personer har genomfört samma brott tillsammans, anges som antalet brott ett. Om flera likadana brott begås under ett och samma tillfälle, kan dessa registreras som flera brott. Ett brott statistikförs enligt gärningsort. Ett brott har även kunnat ske utomlands och då registreras en polisanmälan om polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har behörighet i ärendet och brottet har begåtts av eller riktar sig mot en finsk medborgare, en i Finland varaktigt bosatt person eller en finsk juridisk person.
Källa: Statistikcentralen, brott och tvångsmedel.

Vållande av personskada i samband med rattfylleri (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel)

1207a2 Vållande av personskada i samband med rattfylleri (brott som kommit till myndigheternas kännedom).
Ärende som registrerats som brott i datasystemet för polisärenden. Brottet har kunnat komma till polisens, tullens eller gränsbevakningsväsendets kännedom antingen genom anmälan eller i samband med en annan utredning. Brottet statistikförs för det år som det kommer till myndigheternas kännedom. Med ett brott avses en gärning för vilken lagstiftningen föreskriver ett straff. Polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har i uppgift att utreda brottet, göra en förundersökning och överlämna det uppklarade brottet till åklagaren för åtalsprövning. I lindrigare fall kan man avstå från att överlämna ärendet till åklagaren, på de grunder som anges i lagstiftningen. Den statistiska enheten är brott. Om flera personer har genomfört samma brott tillsammans, anges som antalet brott ett. Om flera likadana brott begås under ett och samma tillfälle, kan dessa registreras som flera brott. Ett brott statistikförs enligt gärningsort. Ett brott har även kunnat ske utomlands och då registreras en polisanmälan om polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har behörighet i ärendet och brottet har begåtts av eller riktar sig mot en finsk medborgare, en i Finland varaktigt bosatt person eller en finsk juridisk person.
Källa: Statistikcentralen, brott och tvångsmedel.

Vållande av personskada i samband med trafikbrott (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel)

1207a3 Vållande av personskada i samband med trafikbrott (brott som kommit till myndigheternas kännedom).
Ärende som registrerats som brott i datasystemet för polisärenden. Brottet har kunnat komma till polisens, tullens eller gränsbevakningsväsendets kännedom antingen genom anmälan eller i samband med en annan utredning. Brottet statistikförs för det år som det kommer till myndigheternas kännedom. Med ett brott avses en gärning för vilken lagstiftningen föreskriver ett straff. Polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har i uppgift att utreda brottet, göra en förundersökning och överlämna det uppklarade brottet till åklagaren för åtalsprövning. I lindrigare fall kan man avstå från att överlämna ärendet till åklagaren, på de grunder som anges i lagstiftningen. Den statistiska enheten är brott. Om flera personer har genomfört samma brott tillsammans, anges som antalet brott ett. Om flera likadana brott begås under ett och samma tillfälle, kan dessa registreras som flera brott. Ett brott statistikförs enligt gärningsort. Ett brott har även kunnat ske utomlands och då registreras en polisanmälan om polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har behörighet i ärendet och brottet har begåtts av eller riktar sig mot en finsk medborgare, en i Finland varaktigt bosatt person eller en finsk juridisk person.
Källa: Statistikcentralen, brott och tvångsmedel.

Dödsvållande eller vållande av personskada i samband med trafikbrott (brott som kommit till myndigheternas kännedom, statistiken över brott och tvångsmedel)

Dödsvållande eller vållande av personskada i samband med trafikbrott (brott som kommit till myndigheternas kännedom).
Ärende som registrerats som brott i datasystemet för polisärenden. Brottet har kunnat komma till polisens, tullens eller gränsbevakningsväsendets kännedom antingen genom anmälan eller i samband med en annan utredning. Brottet statistikförs för det år som det kommer till myndigheternas kännedom. Med ett brott avses en gärning för vilken lagstiftningen föreskriver ett straff. Polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har i uppgift att utreda brottet, göra en förundersökning och överlämna det uppklarade brottet till åklagaren för åtalsprövning. I lindrigare fall kan man avstå från att överlämna ärendet till åklagaren, på de grunder som anges i lagstiftningen. Den statistiska enheten är brott. Om flera personer har genomfört samma brott tillsammans, anges som antalet brott ett. Om flera likadana brott begås under ett och samma tillfälle, kan dessa registreras som flera brott. Ett brott statistikförs enligt gärningsort. Ett brott har även kunnat ske utomlands och då registreras en polisanmälan om polisen, tullen eller gränsbevakningsväsendet har behörighet i ärendet och brottet har begåtts av eller riktar sig mot en finsk medborgare, en i Finland varaktigt bosatt person eller en finsk juridisk person.
Källa: Statistikcentralen, brott och tvångsmedel.

År

2023*

* preliminär uppgift